Om oppgaven
Smarte klær
I dette opplegget om smarte klær, får elevene innblikk i teknologisk innovasjon og praktisk bruk av realfag. Filmen viser hvordan arbeidsklær for fiskere blir utviklet i samarbeid mellom forskere og teknologer, og elevene jobber med oppgaver før og etter filmen. Oppgavene tar opp vurderinger som gjøres i utviklingsprosessen knyttet til finansiering, materialer, og testing av produktet, hvilke behov produktet skal fylle, kompetanse som trengs i prosjektet, og utfordringer som kan dukke opp i arbeidet. Noen av oppgavene legger opp til samtale mellom elever, andre ber elevene gi skriftlige svar eller skrive korte tekster.
Opplegget handler om prosjektet Safe@sea, der SINTEF, Helly Hansen, Sisyfos og flere andre aktører samarbeider om å lage arbeidsklær for fiskere. Klærne skal ha innebygd elektronikk med nødstopp og alarmknapp som varsler hvis fiskere faller over bord, tekstilene er smussavvisende og selvreparerende, og klærne skal ha innebygd livvest som gir oppdrift. Filmen viser hvordan prosjektet er organisert og finansiert, hvordan teknologien fungerer og veien fra ide til kommersielt produkt.
Filmen med tilhørende oppgaver er laget av Kunnskapsfilm, med små tilpasninger gjort av Naturfagsenteret.
Før du ser filmen
Før du ser filmen
- SINTEF har et forskningsprosjekt om smarte klær. Snakk med en annen elev: hva tror dere hensikten med dette prosjektet?
- Prøv å lage en definisjon på hva smarte klær er for noe, og skriv den ned.
- Vær kreativ og gi noen eksempler på smarte klær som dere kunne tenke dere å ha. Hvilke egenskaper skal disse klærne ha?
Spørsmål til filmen
Oppgaver til filmen
- Hvilken definisjon av smarte klær brukes i filmen?
- Sammenlign definisjonen i filmen med den du selv laget før dere så filmen – hva er likt, og hva er ulikt?
- Hvilke behov hos fiskerne løser de smarte klærne fra Safe@sea?
Fyll informasjonen inn i en tabell med følgende kolonner:Behovet hos fiskerneLøsningen til Safe@seaBeskrivelse av teknologi - Hva slags fagbakgrunn og funksjon har de ulike deltakerne i prosjektet?
- Hvordan er prosjektet finansiert?
- Beskriv hvordan fiskerklærne blir testet underveis i prosessen.
Snakk med en annen elev:
- Hvilke utfordringer tror du at prosjektet har møtt fra idé til ferdig produkt?
- Hvilken betydning kan dette prosjektet ha for samfunns- og næringsliv?
- Hvilken overføringsverdi kan disse smarte fiskerklærne ha for andre yrker og arbeidsmiljø?
Lag en kort tekst som beskriver hvordan fiskerklærne kan ha overføringsverdi til en annen yrkesgruppe, og argumenter for hvorfor klærne kan fylle et behov for disse arbeiderne.
Fordypningsoppgaver
Fordypningsoppgaver
I denne oppgaven skal du ta utgangspunkt i artikkelen Hjelm som tenker.
a) Les igjennom artikkelen og strek under egenskaper som hjelmen har.
b) Les artikkelen på nytt og strek under ord og setninger som beskriver hvem Storholm har fått tips og hjelp fra i prosessen med å utvikle hjelmen. Sett til slutt opp en liste over personer/institusjoner som kan ha gitt nyttig hjelp.
c) Hjelmen er bygd opp av blant annet materialet d30. Hvilke egenskaper har dette materialet?
I denne oppgaven skal du ta utgangspunkt i artikkelen Intelligente klesplagg skal redde liv.
Snakk med en annen elev:
a) Hvordan kan smarte klær bidra til at helsevesenet sparer ressurser?
b) Hvilke utfordringer vil helsevesenet kunne møte hvis de skal ta i bruk ny teknologi knyttet til smarte klær?
c) Hvilke ulemper ser du ved bruk av smarte klær som erstatning for annet helsetilbud?
Bruk internett og finn eksempler på smarte klær som kan ha nytte innen arbeidsliv, medisin og helse. Beskriv hva som er nytteverdien til de ulike produktene.
- Forslag til søkeord: smarte klær, intelligente klær, smart wear, smarte tekstiler.
Begreper
Begreper
Blant begrepene elevene møter i dette opplegget, er behov, funksjon, materialer, egenskaper, idé, testing, og overføringsverdi.