Om oppgaven
I dette undervisningsopplegget får elevene erfaringer med hvordan statistikk brukes. Opplegget legger vekt på innhenting av informasjon fra ulike representasjoner, og hvordan denne informasjonen kan brukes i argumentasjon og til å se mønster og årsaker i forbindelse med forsikringssvindel. Elevene skal også bruke statistikk til å løse ulike problemer omhandlet forsikringssvindel.
Begreper og faglig begrunnlese
Sentrale begreper:
Gjennomsnitt, sektordiagram, representativt
Faglig begrunnelse:
Statistikk brukes i forbindelse med innsamling, presentasjon og analyse av et større tallmateriale. I dette opplegget skal elevene arbeide med å analysere og lese informasjon fra ulike representasjoner, og bruke informasjonen til å beskrive ulike trekk og mønster om forsikringssvindel. Det krever kunnskaper om hvordan statistikk brukes, hva det forteller og hvordan det fremstilles. Statistikk brukes ofte i media som et forsøk på å framstille virkeligheten. Det er viktig at elevene har kunnskap om statistikk med begreper som gjennomsnitt for å avgjøre hva en statistisk framstilling forteller, og hvilke begrensninger statistikken har.
Informasjon til eleven
Forsikring er en ordning som skal hjelpe oss økonomisk hvis det skjer et uhell. Det kan være uhell som for eksempel tyveri, brann, bil- og flyulykker, dødsfall, skade på person, osv. Selv om forsikring er en ordning som skal hjelpe oss når et uhell rammer deg, er det personer som konstruerer ”uhell”, beskriver skaden større enn hva den egentlig var, endrer hendelsesforløp, og lignende for å få penger fra forsikringsselskapene, såkalt forsikringssvindel. Forsikringsselskapene regner med at 5-10 prosent av forsikringsutbetalingene er svindel. Gjensidige som er en av Norges største forsikringsselskap regner hadde i 2013 en forsikringsutbetaling på ca. 10 milliarder kroner. Det vil si at bare hos Gjensidige blir det anslått forsikringssvindel for ca. 1 milliard kroner.
Oppgave 1
Sektordiagrammet under viser prosentvis fordeling av avdekkede svindler etter kjønn. Tabellen viser prosentvis avdekkede svindelforsøk i 2013 fordelt på alder og kjønn.
Antall avdekkede svikforsøk
Forsikringsbransjen har, med henvisning til forsikringsavtaleloven (FAL), avslått 623 saker innen skadeforsikring og 431 saker innen person- og livsforsikring i 2013. Av de totalt 1054 sakene er 155 politianmeldte. Det totale kravet for de avslåtte sakene var 561,6 millioner kr.
a) Hvor mye mer penger forsøkte mennene å svindle for enn kvinnene i 2013?
b) Hvorfor er det slik at menn i gjennomsnitt svindler mer enn kvinner?
Oppgave 2
Tabellen under viser antall avdekkede svindler innen person og livsforsikring fordelt etter fylker.
Avdekkede svindler innen skadeforsikring privat
I 2013 var det i alt 588 saker der det ble avdekket svindler innen privatforsikring med til sammen 88 millioner kr i avslått beløp. Det vil si at nesten 150 000 kr ble forsøkt svindlet per sak.
-
I hvilket fylke foregår det minst forsikringssvindel?
Oppgave 3
Forsikringsselskapet Gjensidige gjennomfører årlig en brukerundersøkelse der de blant annet undersøker befolkningens holdninger til forsikringssvindel. Undersøkelsen fra våren 2014 viste blant annet dette:
Avdekkede svindler innen person- og livsforsikring
I 2013 ble det innen person- og livsforsikring avdekket i alt 272 tilfeller av svindling. Disse tilfellene omfattet 431 dekninger. Den totale kroneverdien av saker avdekket i 2013 er 447,6 millioner kroner. I 2013 ble to saker politianmeldt.