Solstorm og samfunn

I dette opplegget får elevane

  • lese ein fagtekst om naturfag og samfunn og trekkje ut relevant informasjon frå denne
  • lære om korleis solstormar virkar inn på samfunnet på små og potensielt store måtar
  • lære om yrke som jobbar med å forstå solstormar og førebu og løyse problem som kan oppstå pga. solstormar
  • innhente, tolke og trekkje slutningar frå naturfaglege sanntidsdata
  • bruke sanntidsdata om jordas magnetfelt til å vurdere om det er naudsynt å korrigere kompasset for å gjennomføre ei tenkt boring etter gass i Barentshavet
  • eit innblikk i korleis ein boreingeniør brukar naturfag i jobben sin

Undervisningsopplegget er utvikla av Naturfagsenteret i samarbeid med Magnar Gullikstad Johnsen ved Tromsø Geofysiske Observatorium, UiT – Norges arktiske universitet.

Ebola

Denne pedagogiske ressursen handler om ebola og er et tverrfaglig undervisningsopplegget i naturfag og matematikk.

I naturfagsdelen skal elevene undersøke hvordan vaksiner fungerer og risiko knyttet til vaksinering. I matematikkdelen skal elevene undersøke hvordan sykdommen ebola har rammet landene Guinea, Liberia og Sierra Leone ved å analysere datamateriale fremstilt med tabeller og grafer, og drøfte ulike årsaker til utviklingen.

Ressursen er bygget opp slik at matematikkdelen bygger på naturfagsdelen. Opplegget i naturfag bør derfor gjennomføres først.

I tillegg er det en film om en barnelege som forteller om sine erfaringer fra arbeidet i Sierra Leone:

Naturfagsdelen er hentet fra nettsiden: http://www.engagingscience.eu/no/ Der kan du også finne andre pedagogiske ressurser for naturfag.

En kunstig framtid

I dette undervisningsopplegget skal elevene arbeide med budsjett og vurdere hvilke faktorer som påvirker kostnadene til en fotballklubb når de skal legge nytt dekke. Elevene skal beregne hvordan ulike utgiftsposter påvirker den totale kostnaden over tid, og avgjøre hvor store kostnadene blir i et 10 års perspektiv.

Matematikk

Om matematikk

Med nettstedet Hva kan jeg bli med realfag ønsker vi å vise til yrker hvor matematikk brukes på ulike måter, og på den måten være virke som en bru mellom fag-emnene og bruken av kunnskapsområdet. Hensikten er at faglærere kan bruke ressursene som en del av den daglige matematikkundervisningen. Alle oppgaver som legges ut på siden vil dekke ulike kompetansemål i læreplanen, og implisitt dekke de grunnleggende ferdighetene.

Matematikkoppgavene er utviklet i samarbeid med fagpersoner innenfor de ulike områdene for å sikre at de oppleves som realistiske for elevene. Det vil jevnlig utvikles nye ressurser på siden, samt vise til gode ressurser på andre nettsider. Det vil i alle oppgleggene vises til relaterte yrker, det kan være fint for elevene å lære om yrkene før de jobber med oppgavene for å få et bedre innblikk i arbeidsoppgavene til yrkesgruppene. Oppgleggene er i utgangspunktet ment for 10. trinn og Vg1, men noen oppgaver kan også fungere fint for lavere trinn med små tilpasninger.

Flere av de pedagogiske ressursene som omhandler matematikkfaget har beskrivelser som støtter nyere didaktisk forskning på god læring og undervisning i matematikk. Du kan lese mer om denne forskningen her:

Hvis man ønsker å fordype seg mer i hvordan ulike yrker anvender matematikk kan følgende sider være til hjelp:

Funksjonar (8.-10. trinn)

Ein funksjon beskriv endring eller utvikling av ein storleik som er avhengig av ein annan, på ein eintydig måte. Funksjonar kan uttrykkjast på fleire måtar, til dømes med formlar, tabellar og grafar. Analyse av funksjonar går ut på å leite etter spesielle eigenskapar, som kor raskt ei utvikling går, og når utviklinga får spesielle verdiar.

Bruken av Funksjonar i ulike yrke:

Det er mange yrker som brukar funksjonar i jobben sin. Til dømes vil ein sivilingeniør bruke funksjonar for å berekne korleis ein ber eit nybygg.

For tips og informasjon om fleire yrker innafor realfag og Funksjonar, gå inn på velgriktig.no

Funksjonar (Vg1)

Ein funksjon beskriv endring eller utvikling av ein storleik som er avhengig av ein annan, på ein eintydig måte. Funksjonar kan uttrykkjast på fleire måtar, til dømes med formlar, tabellar og grafar. Analyse av funksjonar går ut på å leite etter spesielle eigenskapar, som kor raskt ei utvikling går, og når utviklinga får spesielle verdiar.

Bruken av Funksjonar i ulike yrker

Det er mange yrker som brukar funksjonar på jobb. For eksempel vil ein sivilingeniør bruke funksjonar i berekning av bering til eit nybygg.

For tips og informasjon om flere yrker innafor realfag og Funksjonar, gå inn på velgriktig.no