Matematikk

Om matematikk

Med nettstedet Hva kan jeg bli med realfag ønsker vi å vise til yrker hvor matematikk brukes på ulike måter, og på den måten være virke som en bru mellom fag-emnene og bruken av kunnskapsområdet. Hensikten er at faglærere kan bruke ressursene som en del av den daglige matematikkundervisningen. Alle oppgaver som legges ut på siden vil dekke ulike kompetansemål i læreplanen, og implisitt dekke de grunnleggende ferdighetene.

Matematikkoppgavene er utviklet i samarbeid med fagpersoner innenfor de ulike områdene for å sikre at de oppleves som realistiske for elevene. Det vil jevnlig utvikles nye ressurser på siden, samt vise til gode ressurser på andre nettsider. Det vil i alle oppgleggene vises til relaterte yrker, det kan være fint for elevene å lære om yrkene før de jobber med oppgavene for å få et bedre innblikk i arbeidsoppgavene til yrkesgruppene. Oppgleggene er i utgangspunktet ment for 10. trinn og Vg1, men noen oppgaver kan også fungere fint for lavere trinn med små tilpasninger.

Flere av de pedagogiske ressursene som omhandler matematikkfaget har beskrivelser som støtter nyere didaktisk forskning på god læring og undervisning i matematikk. Du kan lese mer om denne forskningen her:

Hvis man ønsker å fordype seg mer i hvordan ulike yrker anvender matematikk kan følgende sider være til hjelp:

Lektor2: Elevprosjekt om bærekraftig byutvikling

Vil du undervise i samarbeid med lokalt næringsliv? Se hvordan Ringstabekk skole og ingeniører i Sweco jobbet sammen om bærekraftig byutvikling, og se om du kan gjøre noe tilsvarende på din skole.

I undervisningsopplegget skulle elevene lage en tiårsplan for å gjøre sitt område til en bærekraftig og miljøvennlig bydel. De kombinerte ulik realfaglig kompetanse når de forsøkte seg som logistikksjef, energi og avfallsekspert, koordinator og økonomi og kostanalytiker i et elevprosjekt om bærekraftig byutvikling. De ulike ekspertene fra de ulike bydelene hadde kontinuerlige møter der elevene må bli enige om de beste løsningene for kommunen.

Rådgivere fra bedriften Sweco veiledet elevene gjennom prosjektperioden.

Dette er et undervisningsopplegg fra Lektor2. Les mer om opplegget her.

 

Måling (8.-10. trinn)

Måling vil seie å samanlikne og oftast knyte ein talstorleik til eit objekt eller ei mengd. Denne prosessen krev at ein brukar måleiningar og høvelege teknikkar, målereiskapar og formlar. Viktige delar av måleprosessen er å vurdere resultatet og drøfte kor usikre målingane er.

Bruken av Måling i ulike yrker:

Måling står sentralt i ei rekke yrker. Til dømes vil ein hydrolog arbeide med å måle vannstand, mengde og kvalitet i ein innsjø. Byggingeniørar kan ha ansvaret for landmåling og arealplanlegging for kommunar og andre utbyggere.

For tips og informasjon om fleire yrker innafor realfag og Måling, gå inn på velgriktig.no