Om oppgaven
Denne pedagogiske ressursen handler om ebola og er et tverrfaglig undervisningsopplegget i naturfag og matematikk.
I naturfagsdelen skal elevene undersøke hvordan vaksiner fungerer og risiko knyttet til vaksinering. I matematikkdelen skal elevene undersøke hvordan sykdommen ebola har rammet landene Guinea, Liberia og Sierra Leone ved å analysere datamateriale fremstilt med tabeller og grafer, og drøfte ulike årsaker til utviklingen.
Ressursen er bygget opp slik at matematikkdelen bygger på naturfagsdelen. Opplegget i naturfag bør derfor gjennomføres først.
I tillegg er det en film om en barnelege som forteller om sine erfaringer fra arbeidet i Sierra Leone:
Naturfagsdelen er hentet fra nettsiden: http://www.engagingscience.eu/no/ Der kan du også finne andre pedagogiske ressurser for naturfag.
Opplegg naturfag
I denne delen av undervisningsopplegget skal elevene undersøke hvordan vaksiner fungerer og risiko knyttet til vaksinering. Elevene skal delta i en utprøving av en ny vaksine og samle opplysninger fra ulike kilder, veie fordeler mot farer og bruke kunnskaper de har om gener til å avgjøre om de bør ta denne risikoen.
Opplegget er utviklet av engage (engage.no) og nedenfor vil du finne lærerveiledning med elevaktiviteten og en poweroint-presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng
Opplegg matematikk
I denne delen skal elevene se på hvordan utviklingen av sykdommen ebola har rammet landene Guinea, Liberia og Sierra Leone, og diskutere årsaken til utviklingen. Videre skal elevene bruke statistikk til å se på hvordan utviklingen av sykdomsspredningen kunne blitt annerledes med tilgjengelig vaksine på et tidlig stadium.
Informasjon til eleven
Her finner du excellarket med datamateriale som du trenger for å løse oppgavene
Datamaterialet i excellarket er hentet fra who.no og er reelle tall fra et utvalg av WHO sine rapporter. Hvis du ønsker å se nærmere på datamaterialet kan du finne det her:
http://apps.who.int/gho/data/view.ebola-sitrep.ebola-summary-latest?lang=en
Elevoppgaver
- Hvordan vil du beskrive utviklingen av antall smittede tilfeller og antall døde så langt i landene Guinea, Liberia og Sierra Leone?
- Hvordan tror du utviklingen kommer til å se ut de neste månedene? Kan du lage et funksjonsuttrykk for den videre utviklingen?
- Studer datamaterialet og se om du legger merke til noen spesielle endringer. Hvilke enderinger finner du og hva kan være årsaken til disse?
- På hvilken måte kan en slik statistikk over antall smittede og døde ha av verdi for bioteknologer og epidemiologer?
Ekstraoppgave
For å bekjempe sykdommer blir det blant annet laget vaksiner. I naturfagstimen snakket vi om at effekten av vaksinene varierer avhengig av sykdommen. Influensavaksiner har for eksempel omtrent 60% effektivitet, mens vaksiner mot andre sykdommer som meslinger, kusma og røde hunder har en mye større effektivitet på godt over 95%.
En vaksine for ebola var utviklet på et ganske tidlig stadium, men ble ikke tatt i bruk fordi effekten var for lav og bieffektene for mange og for farlige.
- Hvordan ville antall smittede tilfeller utviklet seg dersom bioteknologene likevel hadde gitt grønt lys for en vaksine med 63% effektivitet i årsskiftet 2014/2015?
- Bør en vaksine gis ut selv om effekten er lav og bivirkningene mange og farlige?
Her ser vi bort ifra momenter som at:
– smitte kan skje via dyr
– flokkimmunitet
– ulik grad av smittsomhet
– vaksiner med ulik varighet og effekt
Video
Relaterte yrker
I arbeidet med å bekjempe Ebola er det personer fra mange ulike yrker som deltar. For eksempel vil sykepleiere og leger behandle syke pasienter, mens molekylærbiologer og forskere utvikler nye medisiner og vaksiner.
Her kan du se noen av de mange yrkesgruppene som deltar i arbeidet med å bekjempe Ebola.